Filip Vondra

Její výsost obchodní centrum a pes Baskervillský

8. 11. 2012 10:10:10
Včera jsem byl vykázán z prostor obchodního centra, protože jsem sebou měl psa, který byl řádně na vodítku dlouhém 120 cm. Podotýkám, že můj pes Baskervillský jak se mohlo zřejmě ochrance centra zdát, byla ve skutečnosti krátkosrstá čivava s váhou cca 2,5 kg. Obecně se centra řadí do kategorie veřejného prostoru, co ale v jejich podání je veřejný prostor?
Čivava Zaruška její nový osud?
Čivava Zaruška její nový osud?Filip Vondra

Obchodní centra se staví na frekventovaných místech, často na křižovatkách cest, které se vzájemně sbíhají, mnohdy stavbou je přerušena i cesta z podzemní dráhy na stanoviště povrchové dopravy, právě zde jsou šikovně vedené chodby několika nákupních center v Praze, dopředu se počítá, že jakmile vstoupíte, jsou nachystána lákadla, která se Vám nabízejí. Spleť cest je většinou tvořena tak aby člověk takových lákadel prošel co nejvíce a marketing splnil svoji úlohu, tedy prodat zboží nabízené.

I já jsem vystoupil z metra a šel po chodbě nákupního centra na Praze 4 místopisně umístěného mezi Roztyly a Opatovem, protože jsem měl sebou svého pejska, tak jsem neměl v úmyslu vstupovat do žádného obchodu, pouze jsem se při chůzi díval do výkladních skříní a pokračoval centrem na jeho opačnou stranu, kde je autobusová zastávka. Pokud bych zvolil cestu okolo centra, tedy venkovní tak po cca 200 metrech končí chodník a já mohu společně s pejskem hopkat zřejmě po kruhovém objezdu, nebo se vypravím druhou stranou a cesta se mi tak prodlouží na trojnásobek času.

Denně pohybuji po většině nákupních center nejen v Praze, ať se jedná o profesní, nebo soukromé důvody, nutno dodat že za poslední 3 roky kdy jsem sebou měl svého „psa Baskervillského“ jsem nic takového řešit nemusel, že by mě někdo požádal o opuštění centra z důvodu přítomnosti psa, jenž se do kabelky vejde. Obvykle je nařízení co se smí a nesmí umístěno na vstupních dveřích pomocí piktogramů, což zde ale chybí.

Bezpečnostní služba centra mě dovedla k ceduli, předpokládám jediné, která je zde vystavena, kde je umístěn Domovní řád OC. Jak jsem později doma zjistil, neexistuje žádný předpis, který by obecně návštěvu vymezoval a je tak pouze na managementu OC, co zde bude uvedeno. Nyní vyberu pouze části, které mě vyloženě pobavily, pro úplnost dodávám svůj komentář v závorce.

Co není dovoleno/je zakázáno (oficiální nadpis)

  • Kouření elektronické cigarety (běžné se kouří i v letadle, kouřením vzniká pára)
  • Nabíjení elektrických spotřebičů – notebooků, telefonu v prostorách centra, pouze v prostoru vymezeném (kde je 1 zásuvka a dva stolky – o prostě o takového zákazníka tu zájem není).
  • Sedání či lehání si na zem (uf už jsem myslel, že ty designové lavičky jsou jen na ozdobu)
  • Pohyb po centru se zvířetem jakéhokoliv druhu, vyjma psů vodících (čekám, jen že si koupím v obchodě se zvířaty papouška nebo rybičky a abych naplnil domovní řád, budou můj nákup muset zaměstnanci zvířecího obchodu mi hodit dolů oknem)
  • Pohyb po OC s nadměrným zavazadlem (v konečném důsledku si zde zřejmě už nekoupíte ani sportovní vybavení, ledničku, nebo televizi, protože Vás jinak vyvedou, i když na druhou stranu ochranka centra myslím nepozná specifikaci mezi čivavou a psem Baskervillským, tak že můžete být v rámci nákupu v klidu).

Protože jsem ještě pátral, tato oblast mě zaujala, našel jsem ještě pár zajímavých předpisů v domovních řádech OC po celé republice, tady jsou ty nejzajímavější, co se zakazuje:

  • převážet v nákupních vozících osoby starší 5 let
  • používat toalety, umyvadla a jiné sanitární instalace pro jiné účely, než pro které jsou určeny
  • blokovat či zatěžovat chodníky, vstupy, průchody, dvory, vestibuly, schodiště, chodby, haly
  • křičet, ječet, plivat, zpívat, používat výmluvná slova, dělat grimasy, pitvořit se
  • nebýt zcela oblečen nebo neoblečen způsobem, který by urážel veřejnost

Když to shrnu tak do obchodních center nesmí skoro polovina obyvatelstva, ale na druhou stranu ochranka to stejně nepozná a když tak situaci nevyhodnotí nikdy správně, běžně se tak stává, že je vyveden člověk, který v rámci módního designu má roztrhané džíny a tak byl označen za bezdomovce. Avšak to že pod úplně jinou maskou denně pronikají do obchodních center zloději a další pochybné existence to se zřejmě bere jako normální kolorit a vzorek obyvatelstva. A doporučení ochranky – příště ji nechte přivázanou před centrem (soudím, že zaměstnanec nemá ani 10 deka mozku v hlavě, proto může zřejmě tuto práci vykonávat).

Na zmiňovaném obchodním centru mě zaujala osobně ještě jedna věc, ve všech ostatních centrech potkávám při návštěvách zaměstnance úklidových služeb, mimo toto OC zde jsou vidět pouze v místě společného stravování. Proto ať je vidět, že neumím pouze kritizovat, nabízím pomocnou ruku v oblasti úklidu komerčních prostor v rozsahu doporučení a zajištění.

Závěrem bych rád doporučil všem zákazníkům navštěvující svá obchodní centra, aby věnovali pozornost domovním řádům, pokud jinde existují, protože ten pes vadí hlavně z důvodu, kdy začne hořet – vznikne panika – pes každého pokouše. V mém případě bych bafnul psa do náruče a prchal pryč.

A příště až bude mít Vaše centrum, nějakou bezva marketingovou akci pozor na to čím vším porušíte jednotlivé domovní řády.

Autor: Filip Vondra | karma: 17.95 | přečteno: 1299 ×
Poslední články autora